مدرسه پیشرو
امروز در سطح بينالمللي با اصطلاح ”مدرسه پيشرو مواجهيم. مدرسه پيشرو مدرسهاي است كه در آن نقش مدير، ساختار مدرسه، كاركردها و اصول و مباني حاكم بر آن به شكل نويني تعريف و بازسازي شده است.(1)
مدرسه پيشرو مدرسهاي است كه ميتواند كاركرد خود را با توجه به نيازهاي روز جامعه و كودكان تغيير دهد و آن را ارزيابي كند. آنچه مدرسه پيشرو را از مدارس صنعتي متمايز ميسازد، تفاوت در ساختار و كاركردهاي مدرسه است. در رويكرد سنتي توجه همه به كميتهاست؛ بنابراين راهحل بيشتر مسائل در امكانات اقتصادي جستوجو ميشود ولي آنچه مدرسه پيشرو را ميسازد نگاه متفاوت به تعاملات درون نظام آموزشي، كيفيت بروندادهاي مدرسه و نقش امكانات مالي در بهبود كيفيت آموزشي است. براساس اين نگرش، داشتن مدرسه پيشرو با وجود كمبود منابع مالي نيز امكانپذير است و حتي مدرسهاي كه در آن كامپيوتر نباشد، ميتواند شوقانگيز باشد. در رويكرد نوين، فناوري آموزشي پيچيده و گرانقيمت ضامن بهبود كيفيت تلقي نميشود بلكه كمارزشترين شيء پيرامون فرد، خانه، مدرسه، كلاس، معلم و دانشآموز نيز ميتواند يك وسيله كمك آموزشي باشد و فرد را در فرآيند ياددهي ـ يادگيري براي آموزشي اثربخش ياري دهد.
درباره این سایت